در روزگاری که کودکان و نوجوانان بیش از همیشه در دنیای دیجیتال غرق شده‌اند، هنر عروسکی بار دیگر با زبان تصویر و تخیل به خانه‌ها بازگشته است. سومین دوره جشنواره تلویزیونی «عروسک‌خانه» که به همت شبکه نهال، مرکز کودک مجازی صداوسیما و با حمایت حوزه هنری کودک و نوجوان برگزار شده، تلاشی است برای احیای این هنر کهن در قالبی مدرن و رسانه‌ای.

جشنواره‌ای برای کشف استعدادها در نمایش عروسکی

سومین دوره جشنواره عروسک‌خانه، رقابتی میان گروه‌های حرفه‌ای نمایش عروسکی است که آثارشان از طریق تلویزیون و شبکه نهال در معرض رأی مخاطبان کودک و نوجوان قرار گرفت. علی خواجه، تهیه‌کننده برنامه عروسک‌خانه در مورد برگزاری جشنواره‌ای به این نام می‌گوید: هدف از این جشنواره، شناسایی استعدادهای تازه در حوزه نمایش عروسکی تلویزیونی و ایجاد ارتباط مستقیم میان هنرمندان و مخاطبان است. عروسک‌خانه فقط یک مسابقه نیست؛ بستری است برای آموزش، خلاقیت و رشد فرهنگی.

او توضیح می‌دهد: در این دوره، ۲۲ گروه عروسکی از سراسر ایران و یک گروه از کشور عراق شرکت کردند. آثار این گروه‌ها پس از ارزیابی اولیه توسط هیئت انتخاب، از شهریورماه ۱۴۰۴ به صورت تلویزیونی پخش شدند. مخاطبان کودک و نوجوان با تماشای برنامه‌ها، در رأی‌گیری عمومی شرکت کردند تا اثر محبوب خود را برگزینند.

حوزه هنری کودک و نوجوان؛ تسهیلگر  در مسیر   رشد  گروه‌ها

علی خواجه، تهیه‌کننده برنامه عروسک‌خانه، تأکید می‌کند: لازم است از حوزه هنری کودک و نوجوان تشکر کنیم، چراکه همکاری این نهاد فقط به حمایت مالی یا محتوایی محدود نبوده، بلکه در دو حوزه آموزش تخصصی و حمایت اجرایی و زیرساختی نقشی پررنگ ایفا کرده است.

مدیر جشنواره عروسک‌خانه معتقد است این دوره از جشنواره با تمرکز ویژه بر ارتقای سطح هنری و فنی گروه‌های شرکت‌کننده برگزار شده و خاطرنشان می‌کند: در جشنواره سوم، رویکرد آموزشی ما بسیار تقویت شد. خانواده فرهنگ و هنر امید با به‌کارگیری مربیان حرفه‌ای نمایش عروسکی، دوره‌های آموزشی برای گروه‌های حاضر در جشنواره برگزار کرد تا سطح آثار ارتقا پیدا کند. این آموزش‌ها هم جنبه هنری داشت و هم به رشد مهارت‌های اجرایی گروه‌ها کمک کرد.

خواجه در توضیح بیشتر می‌افزاید این حمایت در دو مرحله انجام شد: نخست، برگزاری کلاس‌های آموزشی با حضور 12 مربی برجسته حوزه نمایش عروسکی که به آموزش عملی و نظری گروه‌ها پرداختند و دوم، تخصیص کمک‌هزینه‌های تولید آثار توسط حوزه هنری کودک و نوجوان برای حمایت از گروه‌ها در فرایند ساخت نمایش‌ها بود.

او می‌گوید: حوزه هنری هم آموزش مستقیم را بر عهده گرفت و هم از نظر مالی و تولیدی پشتیبان گروه‌ها بود. این همکاری باعث شد جشنواره امسال از نظر کیفیت تولید و سطح هنری آثار، رشد محسوسی داشته باشد.

در کنار این حمایت‌ها، سازمان سینمایی سوره به‌ عنوان زیرمجموعه حوزه هنری، نقش مهمی در بخش اجرایی جشنواره داشت و سینما قیام تهران را به عنوان لوکیشن اصلی ضبط برنامه در اختیار عوامل تولید قرار داد. خواجه می‌گوید: دکور اصلی برنامه در سینما قیام ساخته شد و تمام مراحل ضبط در آنجا انجام گرفت. این پشتیبانی، بخش مهمی از موفقیت اجرایی جشنواره را رقم زد.